Framtiden!

Det är med lite skräckblandad förtjusning som jag på tisdag börjar min sista termin i skolan. Det kommer bli en händelserik, lärorik och fram för allt rolig vår. Det är mycket som kommer att hände: Spanienläger 7mars-1 april, studentskiva, studenten och massa annat skoj. Många av höjdpunkterna kommer jag ha tillsammans med alla mina underbara vänner i Uppsala och det kommer garanterat att bli massa skratt. Just nu längat jag massor efter Emmas och mina myskvällar framför bra tv-serier med en kopp kaffe i handen. Får inte glömma att det givetvis kommer bli väldigt mycket bra träning också, både fys och golf!

Livet kommer alltså att vara underbart fram till studenten, men sen är frågan vad som händer efter det? Väldigt bra frågan, men som tyvärr är väldigt oviss just nu. Samtidigt som det ska bli väldigt roligt och spännande att ge sig ut på nya äventyr nu eftergymnasiet, så är det just nu väldigt jobbigt periodvis att inte veta som kommer att hända. Det jag vet är att jag vill fortsätta satsa på golfen, men det är vägarna till att göra det som det nu gäller att hitta. Jag hittar bra alternativ som jag tycker verkar väldigt bra. Men jag försöker vara öppen och lyssna på andra människors förslag till alternativ. Samtdigt som jag vill höra det så blir jag tyvärr ibland osäker på vad JAG vill och blir rädd för att jag ska fatta fel beslut. Det sista jag vill är att om några år känna att jag exempelvis ångrar att jag inte åkte till USA. Jag har nu länge varit inne på att jag inte vill åka till USA och plugga på college, men då folk ifrågarsätter varför jag inte ska det och berättar de fördelarna som finns så blir jag osäker just för att jag är rädd för att gå miste på något. Jag vet att det handlar om att jag ska fatta det beslut som jag vill göra, eftersom det är mitt egna liv. Det gäller bara att finna viljan till exakt vad det är som jag vill. Det är inte alla gånger lätt har jag nu insett, men tids nog kommer pusselbitarna nog falla på plats och allt löser sig i slutändan. Även om det är jobbigt nu så kommer jag bli starkare av det då allt är klart. Det är så här jag måste tänka!

Livet har fram tills nu på sätt och vis varit bestämt och man har haft skolan varje dag att gå till. Det har varit en trygghet att veta vad man ska göra varje dag. Men i och med studenten så tas den tryggheten ifrån en och man ska nu ut och flyga med egna vingar, fatta egna beslut om framtiden och bygga upp för saker som man vill göra. Det är alltså något helt nytt som man ställs inför och nya saker är alltid svåra, men samtidigt är det de som är allra mest lärorika.

Dagen idag har varit fylld med en massa prat om framtiden. Jag vill och känner att det är bra att prata om det. Att prata om svåra saker hjälper ofta till att reda ut det lite. Jag är så tacksam för att jag har underbar familj och vänner runt mig som stöttar och hjälper mig i det här. Det är mycket tankar och känslor som lagras upp inom en och tillslut blir det nästan kortslutning i huvudet pga alla tankar som inte gör en klokar, hur mycket man än tänker kring de. Att då få prata om det och lätta på känslorna och tankarna betyder så himla mycket! Det gäller att prata och bolla alla alternativ så att man inte kör fast.. Så är det i alla fall för mig!

Jag ska försöka se ljust på framtiden för jag har mycket roligt som väntar mig i livet! Våga satsa och njuta av utmaningarna som väntar. Det värsta som kan hända är att jag misslyckas, vilket leder till lärdom och nya erfarenheter vilket alltid är bra att fylla ryggsäcken med!

Anledningen till att jag skrev detta är för att jag älskar att skriva om det är skönt att skriva av sig om en massa saker. Denna bild togs på nyårsafton av Ämma. Riktigt häftig bild enligt mig!


Kommentarer
Postat av: mamma

Framtidenn är din och den är LJUS, fortsätt prata av dig så ska du se att framtiden blir underbar. Facit på vet du inte men du som en mycket klok tjej kommer att finna en härlig, rolig och utmanande väg.



kramisar mamma

2011-01-08 @ 21:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0