M. sternocleidomastoideus (en muskel i halsen)

Hejsan hoppsan allihopa!

Mitt liv består just nu av plugg, plugg å ännu mera plugg. På tisdag har jag min första tenta och faktum är att jag längtar massor tills dess, bara för att få det överstökat! Mitt huvudet känns fullt, men jag vet att det fortfarande finns saker som behöver tryckas in. Jag är medveten om att det är omöjligt att få in allt, men jag gör mitt bästa för att få in så mycket som möjligt i alla fall.
Igår kväll var vi 10 stycken schoolofgolfare som var i väg och bowlande. Skönt att lämna lägenheten och plugget för en stund och komma ut och ha lite roligt. Det behövs för att samtidigt smälta in allt i huvudet.
Imorse klev jag upp ganske tidigt eftersom jag hade tvättid, men det var samtidigt skönt att komma upp och igång istället för att sova bort halva dagen. Upp och ner fyra vändor till tvättstugan och sen var allt tvättat och klart! Skönt att ha det gjort!
Resten av denna söndag har jag tillbringat i min soffa tillsammans med pluggböckerna. Tog en promenad i det underbara höstvädret för att samla på mig lite nytt och fräscht syre i lungorna och huvudet! Efter det kom Jenny förbi en sväng så har vi pluggat tillsammans och förhört varandra. Riktigt bra och det känns skönt att bli förhörd för då får man bevisat för sig själv att man faktiskt kan en hel del!
Den kommande veckan kommer bestå av mycket skola, en golflabb, fortsättning på School of golf mästerskapen, börja plugga inför nästa tenta (idrottspsykologi 12/11) och vi ska även ha en inspark för oss ettor. Mellan allt detta är det träning som gäller!
Nu blir det lite middagslagning och sen åter till pluggböckerna! Känns skönt att inte behöva fundera på vad man ska göra utan det är just nu självklart: PLUGGA!! "skämt å sido"
För er som är intresserade av att lära sig lite om det jag pluggar just nu så kommer nedan 1 av de ca. 90 musklerna jag ska kunna (+ en massa andra saker).
Namn: M. gluteus maximus (stora sätesmuskeln)
Ursprung:
os ilium
os sacrum
os coccygis
fascia thoracolumbalis
lig. sacratuberale
Fäste:
fascia latae
tractus iliotibialis
tuberositas glutea
linea aspera
Innervation: n. gluteus inferior
Funktion:
extension i höftleden
utåtrotation av höftleden
abduktion (den övre delen)
adduktion (den nedre delen)
Som ni förstår är det sjukt mycket som ska in i det lilla huvudet. Det är bara anta utmaningen! Jag gillar ju trots allt utmaningar!
Ha det bra!
Anterior vy av femur!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0